06-01-2023
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Ludzie są lepsi w uczeniu się i podejmowaniu decyzji, gdy starają się unikać krzywdzenia innych.
Ludzie często kierują się własnym interesem. Przykładowo, jedno z badań pokazało, że uczestnicy szybciej uczyli się gry, gdy zarabiali w niej pieniądze dla siebie, a nie dla kogoś innego. Jednak ten wzorzec zmienia się, gdy wśród okoliczności danej sytuacji istnieje możliwość, że ktoś będzie miał obrażenia fizyczne.
Sprawdzono, jak skutecznie ludzie uczą się unikać krzywdzenia siebie i innych. Uczestnicy zostali poddani badaniu rezonansem magnetycznym fMRI podczas grania w grę, której elementem było porażenie prądem. Wybierali między dwoma abstrakcyjnymi symbolami: jeden oznaczał duże prawdopodobieństwo wywołania bezbolesnego porażenia prądem, a drugi przekładał się na niewielkie prawdopodobieństwo wywołania bolesnego porażenia. Jak odkryto, uczestnicy skuteczniej dokonywali optymalnych - skutkujących najmniejszym - kiedy wybierali dla innej osoby, a nie dla siebie. Prawdopodobnie wynikało to ze zwiększonej wrażliwości na wartość jednego wyboru nad innym.
Osoby, które najbardziej chciały uniknąć wstrząsu, wykazywały zwiększoną aktywację brzuszno-przyśrodkowej kory przedczołowej, obszaru mózgu zaangażowanego w ocenę podejmowanych . Wybór dotyczący innej osoby wiązał się również ze zsynchronizowaną aktywnością między tym regionem a połączeniem skroniowo-ciemieniowym, czyli częścią zaangażowaną w ocenę stanów emocjonalnych innych. Oznacza to, że uczenie się i podejmowanie decyzji związane z innymi jest uwarunkowane współpracą między neuronowym układem oceny a „mózgiem społecznym".
Na podstawie: