06-01-2010
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Zdaniem kontrolerów NIK Poczta Polska coraz gorzej traktuje swoich klientów. Główne zarzuty to coraz gorsza dostępność urzędów pocztowych oraz narażanie przesyłek na zgubienie i zniszczenie.
NIK zbadała 50 jednostek organizacyjnych Poczty Polskiej (m. in. Dyrekcję Generalną, Centrum Informatyki, Centrum Poczty i jego 14 oddziałów regionalnych, 17 oddziałów rejonowych i 8 węzłów ekspedycyjno-rozdzielczych). Wyniki nie są pochlebne dla pocztowców. Zdaniem kontrolerów pogarsza się dostępność usług pocztowych, bo urzędów pocztowych jest coraz mniej, a te które jeszcze istnieją, pracują coraz krócej. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w całej Polsce powinno działać nieprzerwanie 8 240 placówek pocztowych, a np. 17 czerwca ub. r. działało ich tylko 7971 placówek, reszta zawiesiła swoją działalność.
Co dziesiąta placówka nie jest przystosowana do obsługi osób niepełnosprawnych, a są i takie gminy, w których nie ma ani jednej placówki Poczty Polskiej. Zmniejszyła się także liczba placówek czynnych w soboty (z 4 272 w 2006 r. do 3 930 we wrześniu 2008 r.) i przez całą dobę (z 57 do 52). Coraz trudniej jest nam znaleźć skrzynkę pocztową, bo w ciągu dwóch lat zlikwidowano ich aż 2 tys. W 15 gminach wiejskich z 51 miejscowościami na terenie oddziału regionalnego w Krakowie w ogóle nie ma gdzie wrzucić listu.
Z ustaleń NIK wynika, że klienci Poczty Polskiej najbardziej narzekają na niedotrzymywanie terminów doręczeń przesyłek i pogarszający się stan ich zabezpieczenia, w efekcie czego przesyłki pieniężne, paczki i listy giną lub bywają uszkadzane. W 2006 r. odnotowano 41,1 tys. takich przypadków, w 2007 r. już 49,4 tys., a do września 2008 r. - 43,9 tys. W urzędach pocztowych marnujemy czas w długich kolejkach spowodowanych zazwyczaj złą organizacją pracy urzędów i brakiem informacji. Kontrolerzy NIK stwierdzili także, że tylko 40 proc. placówek pocztowych jest w dostatecznym stanie technicznym, a 14 proc. w złym.
NIK ma również zastrzeżenia do sposobu realizacji kluczowych inwestycji, takich jak budowa zautomatyzowanych węzłów ekspedycyjno-rozdzielczych (WER) czy przeprowadzanie informatyzacji.