Strona głównaStyl życiaObywatel a urzędnik - coraz większa sympatia?

Obywatel a urzędnik - coraz większa sympatia?

W ubiegłorocznym rankingu uczciwości i rzetelności zawodowej na 23 uwzględnione w nim zawody urzędnicy samorządowi – według Polaków – uplasowali się na 17 pozycji, a urzędnicy państwowi wysokiego szczebla zajęli dopiero 21 miejsce (gorzej wypadli tylko politycy i parlamentarzyści). Czy rzeczywiście z funkcjonowania urzędów obywatele są niezadowoleni, a praca urzędników pozostawia wiele do życzenia?
We wrześniowym badaniu CBOS respondenci wyrażali opinie o pracy urzędów i urzędników, a także o swoich ostatnich doświadczeniach w urzędach. Okazuje się, że społeczne opinie na temat funkcjonowania urzędów oraz pracy urzędników w nich zatrudnionych są wyraźnie podzielone, jednak znacznie lepsze niż jeszcze niespełna rok temu. Niemal dwie trzecie Polaków (65%) nie ma zastrzeżeń do godzin obsługi interesantów w urzędach. Przynajmniej połowa jest przekonana, że urzędy ukierunkowane są na rozwiązywanie problemów obywateli i sprawną obsługę klientów (53%) oraz realizują swoje zadania szybko i terminowo (50%). Prawie co drugi badany (46%) uważa, że struktura urzędów oraz system informacji na ogół pozwalają na sprawne załatwianie spraw.

Stosunkowo najbardziej krytyczni wobec jakości funkcjonowania urzędów w Polsce są ludzie młodzi, zwłaszcza w wieku od 25 do 34 lat. Zaś relatywnie najrzadszymi klientami urzędów okazali się najstarsi ankietowani (zwłaszcza emeryci i renciści). Jakość obsługi w urzędach jest zdaniem Polaków raczej przeciętna. Na skali od 1 do 10, na której 1 oznaczało karygodną jakość obsługi interesantów, a 10 – idealną, średnia ocen wynikających z własnych doświadczeń respondentów wyniosła 5,71. Jak się okazuje, nieco gorsze opinie na temat załatwiania spraw w urzędach mają mężczyźni niż kobiety.

Najpoważniejsze zarzuty, jakie Polacy kierują pod adresem urzędników, to załatwianie spraw głównie ze względu na znajomości lub protekcję (51% wskazań) oraz brak zaangażowania w swoją pracę i niepoświęcanie wystarczającej uwagi interesantom (43%). Wprawdzie, zdaniem obywateli, liczba stanowisk urzędniczych w Polsce powinna być mniejsza, a praca urzędników lepsza i bardziej efektywna, jednak można zauważyć, że klimat wokół urzędów i ich pracowników wyraźnie się ociepla.

Aleksandra Dudzisz / Senior.pl

Zgłoś błąd lub uwagę do artykułu

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Hospicja.pl
  • Kobiety.net.pl
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • eGospodarka.pl
  • Oferty pracy