02-07-2009
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Do działającej przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego Komisji Ochrony Praw Pasażerów wpłynęło w pierwszym półroczu tego roku 614 spraw. Najwięcej skarg dotyczyło odwołania lotu - 363. Na znaczne opóźnienie lotu poskarżyło się 45 pasażerów, zaś na odmowę przyjęcia na pokład samolotu - 27. Pozostałe sprawy dotyczyły m.in. opieki nad nieletnimi pasażerami, bagażu, niewykorzystanych biletów oraz rezerwacji.
Niemal trzy czwarte - bo aż 74 procent - skarg dotyczyło tzw. tanich przewoźników, a 26 procent lotów realizowanych przez przewoźników tradycyjnych.
Prezes ULC może nałożyć na przewoźników kary pieniężne za naruszenie praw pasażerów w związku z lotami, które odbyły się po 1 kwietnia 2007 r., np. za brak opieki, za niewypłacanie odszkodowań, za brak informacji o przysługujących prawach, w wysokości od 200 do 4.800 zł.
W 2007 r. nałożono na przewoźników lotniczych 32 kary administracyjne, w 2008 r. - 105 kar, natomiast do dnia 31 maja 2009 r. nałożono ich 80. Przewoźnicy w większości przypadków zostali ukarani za niewypłacanie odszkodowań, za overbooking, za niedokonanie zwrotu za niewykorzystany bilet, za brak opieki - zwłaszcza nad matkami podróżującymi z małoletnimi dziećmi.