11-08-2015
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Sezon wakacyjny na półmetku. Upały powodują, że nie tylko chętnie, ale i z konieczności sięgamy po różne napoje, a jednym z najczęściej wybieranych jest piwo. W wynikach najnowszych badań YouGov, połowa pań twierdzi, że to napój dla mężczyzn. Jednak rzeczywistość pokazuje, że utarte stereotypy nie mają dziś żadnego uzasadnienia, a współczesne kobiety coraz chętniej sięgają po małe jasne.
Benjamin Franklin mawiał, że jest dowodem na to, że Bóg nas kocha i chce byśmy byli szczęśliwi. Coraz więcej przedstawicielek płci pięknej śmiało mogłoby się podpisać pod tym zdaniem. Ostatnie badania opublikowane przez Friends of Glass przed Narodowym Dniem Piwa obchodzonym w Wielkiej Brytanii pokazują, że choć panie postrzegają piwo raczej jako napój męski, to z chęcią spróbowałyby go jeżeli byłby ono im podane w smukłej i zgrabnej szklance. Stwierdziło tak 39% kobiet na 1000 ankietowanych dodając, że kufel z uwagi na swoją dużą wagę jest postrzegany jako niekobiecy. Dodatkowo aż 84% kobiet uważa, że piwo najlepiej smakuje w szkle, a nie w plastiku lub puszce.
Jane Payton, piwny brytyjski sommelier roku 2014 i 2015 twierdzi, że wiele łączy. „W Egipcie, Sumerze oraz później w Babilonii czy Germanii, produkcją piwa zajmowały się wyłącznie kobiety, gdyż tylko to rzemiosło znajdowało się pod opieką bóstw żeńskich. Obecnie dużą popularnością wśród pań cieszą się nie tylko piwa smakowe, ale też trunki wyrabiane w małych browarach regionalnych” – mówi Jane Payton. Potwierdzają to też dane z badania Friends of Glass. Aż 39% pań stwierdziło, że smakowało im piwo z małych browarów, a 66% przyznało, że oferują one ciekawą gamę walorów smakowych.
"Piwo to nie tylko goryczka. Oferuje różne intensywności smaków. Do deserów idealnie pasują piwa o smaku kawy, czekolady i szampana. Z powodzeniem można je też dobierać do różnych dań, gdzie sprawdzają się równie doskonale jak wino" - dodaje Jane. Piwo również podkreśla smak wielu potraw, dlatego tez bardzo często kobiety wykorzystują je w kuchni – ciemne do mięs, a jasne do…naleśników.
Z raportu Homo Homini wynika, że 20% naszych rodaczek pije piwo przynajmniej raz w tygodniu, a ponad 12% sięga po złoty trunek raz w miesiącu. Kobiety cenią sobie w piwie przede wszystkim smak (56%), a potem markę i cenę. Nie bez znaczenia są również jego . Naukowcy z Uniwersytetu Waszyngtona odkryli, że ciemne piwo zawiera więcej przeciwutleniaczy niż jego jasny odpowiednik i tyle samo antyoksydantów, co czerwone wino, co wspomaga hamowanie procesów starzenia. Dodatkowo, według danych United Departament of Agriculture, piwo pełne niepasteryzowane zawiera witaminy z grupy B (B1, B2, B3, PP, B6 i B12), kwas foliowy oraz minerały (wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód i cynk). Piwa pasteryzowane też mają podobny zestaw witaminowo-minerałowy tylko, że w mniejszej ilości.
Większa kultura picia, delektowanie się każdym łykiem i zwiększająca się świadomość odnośnie zalet piwa powodują, że rodzime browary systematycznie poszerzają swoją ofertę łagodnych piw smakowych o obniżonej zawartości alkoholu dedykowanych dla płci pięknej. Dominują tu orzeźwiające trunki o smaku miodu, cytryny, wiśni, śliwki, limonki, karmelu, mięty, grejpfruta czy jabłka oraz mieszanki chociażby markuj, granatów, czarnej marchwi i hibiscusa. Kobiety piją również tradycyjne jasne pełne, czyli piwo typu lager.
Takie wnioski potwierdzają również dotychczasowe wyniki quizu zorganizowanego przez Europejską Federację Opakowań Szklanych (FEVE) w ramach projektu Europejskiej Mapy Smaków. – W jednym z pytań, piwo okazało się pierwszym wyborem napoju, po który ankietowani sięgają najchętniej w piątkowy wieczór, natomiast w kolejnym złoty trunek został uznany, jako jeden z trzech najlepiej reprezentujących Polskę – w imieniu FEVE informuje Barbara Maciałczyk, marketing manager w Ardagh Group.