03-06-2012
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Jakość usług pocztowych oferowanych przez Pocztę Polską pozostawia wiele do życzenia - to wnioski z badania przeprowadzonego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Celem badania było sprawdzenie, czy Poczta Polska spełnia określone prawem standardy terminowości doręczeń przesyłek. Całkowicie terminowo dostarczane były tylko paczki ekonomiczne.
![Poczta: przesyłki z opóźnieniem, dużo reklamacji [© astoria - Fotolia.com] Poczta: przesyłki z opóźnieniem, dużo reklamacji](http://www.senior.pl/Poczta-przesy-ki-z-op-nieniem-duZo-reklamacji_leadimg5ba0b8fbdf6f8f0622da3e3962e04b21.jpg?1338821631)
Obowiązek badania jakości powszechnych świadczonych przez Pocztę Polską nakładają na przepisy ustawy Prawo pocztowe. Wyniki badań wskazały, że w 2011 r. jedynie wskaźniki terminowości dla przesyłek listowych priorytetowych doręczanych w terminie D+3 (trzech dni od daty nadania) oraz paczek pocztowych ekonomicznych spełniały wymagane standardy. W pozostałych przypadkach, czyli przesyłek listowych nierejestrowanych (pozostałych priorytetowych i ekonomicznych) oraz paczek pocztowych priorytetowych żaden ze standardów nie został spełniony.
W ciągu całego roku 2011 na Poczcie zostało złożonych 210 tys. 550 reklamacji dotyczących powszechnych usług pocztowych, przy czym 2 714 reklamacji zostało uznanych za niewniesione z powodów formalnych. Spośród wszystkich reklamacji uznanych za wniesione aż 75,7% zostało potraktowane przez operatora publicznego jako nieuzasadnione.
W 2011 r. do Poczty Polskiej wpłynęło także 14 tys. 59 reklamacji dotyczących umownych usług pocztowych (dotyczyły one: paczek pocztowych PLUS, pobraniowych, przesyłek na warunkach szczególnych, telegramów pocztowych, usług kurierskich Pocztex i EMS, Przesyłki Aglomeracja E-Przesyłek oraz druków bezadresowych), z czego 483 reklamacje zostały uznane z powodów formalnych za niewniesione. Spośród reklamacji uznanych za wniesione aż 64,3% reklamacji odrzucono.
Odsetek reklamacji traktowanych przez Pocztę jako nieuzasadnione jest nadal bardzo wysoki, choć w roku 2011 w porównaniu do roku poprzedniego był on nieznaczne niższy. W 2011 r. poprawie uległy także wskaźniki terminowości doręczania przesyłek, jednak w większości przypadków nadal nie spełniają one norm określonych przez ministra infrastruktury.