Strona głównaStyl życiaUrząd kontroluje koleje. Bez niespodzianek: pociągi brudne i zatłoczone

Urząd kontroluje koleje. Bez niespodzianek: pociągi brudne i zatłoczone

Urząd Transportu Kolejowego w okresie ostatnich świąt Wszystkich Świętych skontrolował wybrane pociągi pasażerskie, obsługiwane przez różne spółki kolejowe. Kontrole były prowadzone na wcześniej wytypowanych dworcach kolejowych na terenie całego kraju. Ogółem skontrolowano 276 pociągów pasażerskich, z czego najwięcej w dniu 31 października. Niespodzianki nie było - kontrolerzy stwierdzili fakkty znane wszystkim podróżującym koleją - pociągi są zatłoczone, brudne, a jakość informacji na dworcach pozostawia wiele do życzenia.
Pociągi brudne i zatłoczone Podczas kontroli zwracano szczególną uwagę na warunki podróżowania w pociągu, w tym: czystość taboru kolejowego (czystość toalet, przedziałów, korytarzy), dostępność w toaletach wody, mydła, papieru toaletowego, ręczników lub suszarek do rąk, działanie oświetlenia, dostosowanie pociągów do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej oraz do przewozu rowerów, w tym w szczególności oznaczenie tych pociągów na rozkładach jazdy.

Kontrolerzy sprawdzali też frekwencję w pociągach, podaną szacunkowo, jako stosunek liczby pasażerów do liczby miejsc siedzących. Jako że rozpoczął się już sezon jesienny kontrolerzy sprawdzili również ogrzewanie pociągów. Zwrócili również uwagę na właściwe oznakowanie wyjść awaryjnych z pociągu, dostępność i oznakowanie gaśnic. Inspektorzy UTK przyjrzeli się także dworcom kolejowym, interesowały ich m.in. informacje wizualne o rozkładzie jazdy oraz informacje wizualne i megafonowe o odstępstwach od rozkładu jazdy (opóźnienia, odwołania, zmiany peronu odjazdów pociągów), czas oczekiwania na uzyskanie informacji i zakup biletu, postępowanie przewoźnika w przypadku rezygnacji z podróży z powodu braku miejsc w pociągu oraz właściwe oznakowanie tablic kierunkowych.

Ogółem skontrolowano 276 pociągów pasażerskich, z czego najwięcej w dniu 31 października. Warunki podróżowania w pociągach nie były zadawalające. Stwierdzono aż 74 przypadki nieprawidłowości, w tym 70 w pociągach i 4 na dworcach kolejowych.

Były to m.in. brudne z zewnętrz składy ośmiu pociągów relacji: Lublin – Szczecin Główny, Olsztyn Główny – Katowice, Katowice – Bydgoszcz, Szczecin Główny – Przemyśl Główny, Wrocław Główny – Kraków Główny, Wrocław Główny – Poznań Główny; Kraków Główny – Kołobrzeg, Kraków Główny – Kołobrzeg, brudne wewnątrz dwa pociągi relacji: Warszawa Wschodnia – Gdynia oraz Katowice – Warszawa Wschodnia czy brudne toalety w sześciu pociągach relacji: Warszawa Wschodnia – Wrocław Główny, Kraków Główny – Bolesławiec, Olsztyn Główny – Katowice, Kołobrzeg – Kraków Główny, Chojnice – Gdynia Główna, Gdynia Główna – Warszawa Wschodnia.

Dodatkowo w dwóch składach wykryto nieprzyjemny zapach w toaletach, w trzech pociągach uszkodzoną blokadę lub awarię drzwi, zaś w dwóch uszkodzona była radiofonia.

Kontroli podlegało również dostosowanie pociągów do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej oraz do przewozu rowerów, w tym w szczególności oznaczenie tych pociągów w rozkładach jazdy. Ujawniono kilka nieprawidłowości w tym zakresie.

Średnia frekwencja w pociągach oscylowała pomiędzy 80 – 90 %. Największą frekwencję (około 300%) zaobserwowano w dniu 28 października w pociągu relacji Lublin – Rzeszów Główny. W pociągu Gliwice – Częstochowa Osobowa frekwencja wynosiła około 160%, zaś w pociągu relacji Lublin-Szastarka frekwencja „na jego odjeździe” wynosiła około 120%.

W 13 skontrolowanych pociągach brakowało gaśnic w otwartych schowkach, znajdujących się przy wyjściach z wagonów. W 4 pociągach kontrolerzy stwierdzili brak młotków bezpieczeństwa przeznaczonych do rozbicia szyb awaryjnych. Także w czterech innych składach stwierdzono brak ogrzewania. Stwierdzono również 5 przypadków nieprawidłowo oznaczonych składów pociągów.

Podczas kontroli stwierdzono również w kilku przypadkach nieprawidłowości występujące na dworcach kolejowych, dotyczące braku informacji wizualnej i megafonowej o odstępstwach od rozkładu jazdy (opóźnienia, odwołania lub zmiany peronu odjazdu pociągów). Występowały one m.in. na stacjach Kraków Główny, Katowice, Jaworzyna Śląska.

Tagi: pociąg, koleje, pkp

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Kobiety.net.pl
  • eGospodarka.pl
  • Umierać po ludzku
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • Oferty pracy