13-10-2008
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął budowę Platformy Usług Elektronicznych, która ma ułatwić klientom urzędu korzystanie z jego usług. W skład platformy wejdzie nowy portal internetowy oraz Centrum Informacji Telefonicznej, a także zintegrowany system zarządzania czasem oczekiwania klientów w placówkach ZUS.
Projekt przewiduje, że już za trzy lata ubezpieczeni i płatnicy składek wyposażeni w podpis elektroniczny będą mogli pobrać z portalu wnioski oraz wypełnić je i przesłać do ZUS w formie elektronicznej. Użytkownicy będą mogli tworzyć własne profile oraz sporządzać i weryfikować dokumenty ubezpieczeniowe. Portal dostępny będzie w sieci telefonii komórkowej poprzez serwisy SMS/MMS i WAP.
Jak mówi członek Zarządu ZUS ds. Informatyki Piotr Starzyk w 2011 r. płatnicy będą mogli przez Internet sprawdzić m.in. czy wszystkie składki za pracowników zostały zapłacone terminowo, a ubezpieczeni będą mogli się upewnić, że ich pracodawcy na bieżąco regulują płatności składek.
W ZUS powstanie też Centrum Informacji Telefonicznej, dzięki któremu klienci będą mogli uzyskać informacje na interesujące ich tematy, a także telefonicznie złożyć wniosek, bez konieczności kierowania go na piśmie. Dostęp do danych przez niepowołane osoby zostanie zabezpieczony m.in. przez stosowanie e - podpisu oraz tworzenie indywidualnych profili użytkowników. Osoby, które nie będą mieć elektronicznego podpisu, będą musiały odpowiedzieć na szereg pytań systemu, aby potwierdzić swoją tożsamość.
W ramach Platformy Usług Elektronicznych powstanie także system, w ramach którego będzie można na przykład zamówić spotkanie z pracownikiem Zakładu na konkretną godzinę i monitorować czas oczekiwania.
Koszt przedsięwzięcia zaplanowanego na 3 lata wyniesie 30 mln euro i w 85 proc. zostanie pokryty ze środków unijnych.