29-04-2015
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Po śmierci Jana Pawła II religijność Polaków powoli, ale systematycznie słabnie - wynika z sondażu CBOS. Dodatkowo, nasila się w Polsce proces prywatyzacji religii, czego wyrazem jest m.in. kwestionowanie zasad moralnych i obyczajowych nauczanych przez Kościół. Polacy od Kościoła oczekują przede wszystkim dopuszczenia osób rozwiedzionych do komunii.
Od roku 2005 do 2014 odsetek osób określających się jako niewierzące wzrósł z 4% do 8%, a odsetek w ogóle nieuczestniczących w praktykach religijnych zwiększył się z 9% do 13%. Nadal jednak zdecydowana większość Polaków to osoby wierzące (92%) i mniej lub bardziej regularnie praktykujące (87%).
Od roku 2005 do 2013 wzrosła akceptacja m.in. życia w związku bez ślubu, przedmałżeńskiego, homoseksualizmu, rozwodów i antykoncepcji (jednocześnie jednak wbrew ogólnej tendencji do wzrostu liberalizmu obyczajowego nie maleje potępienie przerywania ciąży). Coraz powszechniej (nie tylko w Polsce) obserwowany rozdźwięk między postawami wiernych a nauczaniem Kościoła, świadczący o jego słabnącym autorytecie i oddziaływaniu na życie ludzi.
Rozwodnicy do komuniiJakich ewentualnych zmian oczekują Polacy w praktyce oraz nauczaniu Kościoła katolickiego? Jednoznacznie pozytywne reakcje (80% ogółu badanych) budzi ewentualne umożliwienie osobom , które ponownie zawarły związek małżeński, przystępowania do komunii. Wśród rozwiedzionych bądź pozostających w separacji poparcie dla tego rozwiązania jest powszechne (90%) i wyrażane zdecydowanie (65% odpowiedzi „zdecydowanie tak”).
Ogromna większość badanych (79%) opowiada się za dopuszczeniem przez Kościół możliwości korzystania przez niepłodne małżeństwa z zapłodnienia in vitro. Jednocześnie blisko trzy czwarte uważa, że Kościół powinien zgodzić się na stosowanie środków antykoncepcyjnych (72%) oraz w niektórych sytuacjach dopuścić przerywanie ciąży (73%).
Ponad dwie trzecie respondentów (69%) jest zdania, że Kościół powinien uprościć procedurę uznawania związku małżeńskiego za nieważny.
"Nie" dla homoseksualistówJednocześnie opór budzi ewentualna zmiana stosunku do osób będących w związkach homoseksualnych, oznaczająca akceptację ich sposobu życia. Trzy czwarte badanych (75%) sprzeciwia się dopuszczeniu takich osób do sakramentu małżeństwa. Z mniejszą niechęcią spotyka się postulat umożliwienia osobom pozostającym w związkach homoseksualnych przystępowania do komunii – rozwiązanie to odrzuca ponad połowa ankietowanych (52%), a popiera blisko jedna trzecia (32%).
Spośród postulatów dotyczących innych zmian w Kościele z akceptacją większości badanych spotyka się zastąpienie spowiedzi indywidualnej spowiedzią powszechną (60%) oraz zniesienie (59%). Raczej sprzeciw (49%) niż akceptację (37%) budzi natomiast ewentualne dopuszczenie kobiet do sakramentu kapłaństwa.