Strona głównaStyl życiaUOKiK przedświątecznie o oznakowaniu wędlin

UOKiK przedświątecznie o oznakowaniu wędlin

Na wędlinach pakowanych znajdują się tykiety z informacją o składnikach, w przypadku wędliny sprzedawanej luzem powinniśmy się o nich dowiedzieć z wywieszki przy produkcie. Niestety, obowiązki informacyjne są rzadko przestrzegane przez sprzedawców. UOKiK przypomina o nich przed zbliżającymi się świętami
UOKiK przedświątecznie o oznakowaniu wędlin Wędlina pakowana i sprzedawana luzemDo informacji, które powinny być dostępne dla każdego konsumenta kupującego wędliny należą: nazwa rodzajowa produktu (np. kiełbasa suszona), wykaz składników łącznie z danymi dot. obecności wody, dodanych substancji dozwolonych (np. konserwantów), termin przydatności do spożycia, warunki przechowywania, zawartość netto, nazwa producenta. Informacje te muszą być umieszczone w widocznym miejscu - na etykiecie, gdy produkt jest zapakowany, a gdy kupujemy luzem na wywieszce zawierającej nazwę wędliny i jej cenę. Sklep nie może informować tylko o rodzaju wędliny oraz cenie.
Jeśli nie ma wywieszek z wszystkimi wymaganymi informacjami, zawsze domagajmy się przedstawienia składu wędlin na wagę. Unikniemy wówczas pomyłek i rozczarowań - jedna z kontroli Inspekcji Handlowej wykazała na przykład, że producent deklarował na opakowaniu schabu w majeranku... mięso z kurczaka.
Data ważności
zwróćmy także uwagę na informacje określające termin ważności produktów spożywczych. Na opakowaniach możemy spotkać datę minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia. Data minimalnej trwałości dotyczy okresu, do którego prawidłowo przechowywany lub transportowany produkt spożywczy zachowuje wszystkie swoje właściwości. Na produktach znajdziemy więc napis: „najlepiej spożyć przed ...". Znajdziemy go na np. mleku UHT, majonezach, żywności w puszkach, bakaliach, mrożonkach.
Natomiast termin przydatności do spożycia określa się wyrażeniem „należy spożyć do ..." i oznacza on, że po danym dniu produkt nie nadaje się do spożycia. Znajdziemy go na nietrwałych i łatwo psujących się artykułach spożywczych, np. produktach mięsnych, sałatkach czy nabiale. Warto pamiętać, że towary oferowane w przedświątecznych promocjach często mają krótkie terminy ważności.
Reklamacje
Jeśli kupiona żywność okaże się nieświeża lub niezgodna z tym, co deklaruje na opakowaniu producent, mamy zawsze prawo do reklamacji, którą należy złożyć u sprzedawcy. W przypadku produktów spożywczych obowiązują szczególne przepisy - żywność paczkowaną można reklamować w terminie 3 dni od chwili otwarcia, natomiast produkty spożywcze sprzedawane luzem - 3 dni od momentu zakupu. Konieczny będzie dowód zakupu - np. paragon.
W przypadku naruszenia obowiązków informacyjnych, czy problemów z uznaniem reklamacji konsument może zwrócić się o pomoc do:
  • Inspekcji Handlowej (której inspektoraty działają w każdym mieście wojewódzkim),
  • miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów (adresy dostępne na stronie UOKiK),
  • organizacji konsumenckich (np. Federacji Konsumentów, Stowarzyszenia Konsumentów Polskich)

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • EWST.pl
  • Kobiety.net.pl
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Aktywni 50+
  • Oferty pracy