07-06-2010
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Urząd Komunikacji Elektronicznej nałożył na Telekomunikację Polską karę w wysokości 2 milionów złotych za niewywiązanie się z obowiązku zapewnienia bezpłatnych połączeń z numerami alarmowymi. Każdy dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych jest obowiązany zapewnić użytkownikom swojej sieci bezpłatne połączenia z numerami alarmowymi (112, 999, 998, 997). Jednocześnie ma obowiązek kierować takie połączenia do numerów alarmowych właściwych terytorialnie jednostek służb powołanych do niesienia pomocy. UKE stwierdził, że TP naruszyła ten obowiązek w Białymstoku, Lesznie i Aleksandrowie Kujawskim.
2 lipca 2009 r. około godziny 12:40, stwierdzono problemy z realizacją połączeń z sieci mobilnych na numer alarmowy 998 do centralki Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Białymstoku. Z kolei w dniach 7 i 8 września 2009 r. doszło do awarii numerów alarmowych 999 i 112 obsługiwanych przez Komendę Miejską Państwowej Straży Pożarnej w Lesznie. Z powodu awarii niemożliwe było przyjmowanie zgłoszeń na tych numerach alarmowych z terenu Leszna i powiatu leszczyńskiego. Awaria numerów alarmowych trwała: dla numeru 999 - 1 godzinę i 26 minut, a dla numeru 112 - 1 godzinę i 53 minuty (w dniu 7 września) oraz dla numeru 999 - 46 minut (w dniu 8 września). Jak ustalił UKE, przyczyny obu awarii leżały po stronie TP.
Najwyższa Izba Kontroli badała w grudniu 2009 r. funkcjonowanie numeru alarmowego 112. Kontrolerzy Izby, w trakcie przeprowadzonych w dniach od 9 do 10 grudnia 2009 r. połączeń testowych wykryli nieprawidłowości polegające na braku możliwości połączenia się z określonych lokalizacji z właściwym terytorialnie stanowiskiem kierowania w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Aleksandrowie Kujawskim. Przerwa w działaniu połączeń telefonicznych do numerów alarmowych spowodowała brak możliwości kontaktu użytkowników końcowych ze służbami ustawowo powołanymi do niesienia pomocy.
www.uke.gov.pl