Strona głównaStyl życiaJak przestać ciągle się martwić? Oto 6 ważnych wskazówek

Jak przestać ciągle się martwić? Oto 6 ważnych wskazówek

Zamartwianie niszczy nam życie - odbiera radość i wpędza w depresyjne nastroje. Nie pozostaje bez wpływu zarówno na zdrowie psychiczne, jak i fizyczne. A łatwo wpaść w spiralę myśli pełnych trosk i niepokoju, bo życie dostarcza doń wielu powodów. Warto z tym walczyć, by móc „swobodniej oddychać" na co dzień.
Jak przestać ciągle się martwić Niezliczone są sposoby, na które coś może pójść źle. Możemy zachorować, stracić kogoś bliskiego, zostać zwolnieni z pracy, czuć się opuszczeni i niespełnieni, itd., itp. Wielu z nas właśnie na tym wszystkim się koncentruje i nie może . Zresztą, nie tylko rozważamy potencjalne zagrożenia i przykrości, ale „zatapiamy" się w smutku dotyczącym tego, co przeżyliśmy. Oczywiście dobrze jest przepracować dawne krzywdy i , ale nie ma sensu się na nich ciągle skupiać, bo w ten sposób dość niepostrzeżenie może nam upłynąć całe życie. Z badań wynika, że 38 proc. ludzi zamartwia się codziennie, a np. przeciętny Brytyjczyk spędza na niepokoju średnio ponad 5 lat...

Psychologowie mówią, że martwić się też trzeba umieć. Jakkolwiek same w sobie smucenie się czy zaniepokojenie nie są złe, bo pozwalają nam ostrożniej działać, ich nadmiar może mieć trwały negatywny wpływ na zdrowie i satysfakcję z życia. Przykładowo, badania wykazały, że mogą spowodować zaburzenia snu i osłabienie układu odpornościowego, a także intensyfikować ryzyko stresu pourazowego, a nawet zwiększać prawdopodobieństwo zgonu z powodu różnych chorób. Oto kilka wskazówek, które pomogą ograniczyć zamartwianie się.

Zaplanuj czas na zamartwianie się

Najwyraźniej w naszej naturze jest coś, co sprzyja zamartwianiu się. Możemy jednak wpływać na nasze stany emocjonalne, więc warto to wykorzystać i zamiast zamartwiać się całe dnie, wyznaczyć sobie czas na rozmyślanie o problemach. Może to być dowolne kilkadziesiąt minut w ciagu dnia, w których przeanalizujemy to, co nas gnębi i jakie mamy możliwości przeciwdziałania. Z badań wynika, że takie psotępowanie pozwoliło bardzo zestresowanym ludziom odzyskać kontrolę nad swoimi lękami.

Podejmij rękawicę rzuconą przez niepokój

Badania dowiodły, że osoby, które tłumią przykre myśli, w istocie stają się bardziej nimi strapieni. Ci z kolei, którzy potrafią przyjąć, tj. świadomie potwierdzić obecność nieprzyjemnych myśli, mają niższy poziom objawów i mniej obsesyjnie podchodzą do swoich .

Znudź się zamartwianiem

Pewne „znudzenie się" smutkami naturalnie je osłabia. Eksperci radzą, by przez dziesięć minut wolno powtarzać to, co nas niepokoi, aż umysł sam z siebie zacznie to bagatelizować, bo nie lubi skupiać się na tym samym przez tak długi czas. Lęki zostaną po prostu zignorowane.

Zapisz niepokoje

Jakkolwiek może to brzmieć dziwacznie, zapisanie tego, co nas trapi, pozwala „oczyścić" z tego umysł. Pozwala lepiej sformułować lęki - pismo wymaga większej precyzji niż przepływające myśli, co osłabia siłę natrętnych refleksji i „uwalnia głowę" od nich.

Śmiej się

Jak wspomniano powyżej, potrafimy oddziaływać na nasze stany emocjonalne, umiemy je wzmacniać lub osłabiać. Dlatego warto tworzyć sobie sytuacje zachęcające do śmiechu - spotykać z lubianymi ludźmi, oglądać komedie, żartować, etc.

Podejmij trening uważności

Trening uważności (ang. mindfulness) to świadome kierowanie swojej uwagi na to, co dzieje się hic et nunc (łac. tu i teraz). Skupianie się na tym, czego doświadczamy w danym momencie, pozwala jaśniej myśleć i osłabia ładunek emocjonalny towarzyszący przykrym wspomnieniom i antycypowaniu problemów. Uważna obecnosć pozwala się wyciszyć i .

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Wynik dodawania (tylko niezalogowani):

DZIEWIĘĆ + SIEDEM =

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • eGospodarka.pl
  • Umierać po ludzku
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Aktywni 50+
  • Oferty pracy

  X   Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.   X