18-02-2010
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Języka migowego nauczą się urzędnicy z województwa łódzkiego w ramach "Akademii urzędnik@", która obejmie także cykl szkoleń z wielu innych dziedzin. Jej organizatorem jest Łódzka Agencja Rozwoju Regionalnego. Szkolenia mają przyczynić się do poprawy jakości obsługi mieszkańców oraz usprawnienia pracy urzędów. W pierwszej kolejności odbędą je pracownicy Urzędów Miejskich w Sieradzu i Radomsku. Partnerski projekt ŁARR i tamtejszych magistratów będzie współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) w wysokości około 1 mln zł.
- Jest sporo unijnych pieniędzy na szkolenia podnoszące kwalifikacje i kompetencje urzędników. Dobrze, że przynajmniej część administracji samorządowej chce korzystać z tej możliwości - mówi Błażej Moder, prezes ŁARR. - Choć standardy obsługi zmieniły się w wielu urzędach na lepsze, w dalszym ciągu pokutuje u nas stereotyp urzędnika niekompetentnego, aroganckiego i niechętnego do pomocy, a to przecież opinia mieszkańców decyduje o ocenie pracy urzędu - dodaje B. Moder.
Szkolenia sieradzkich i radomszczańskich urzędników zaczną się w marcu i potrwają do końca roku. Weźmie w nich udział ponad 250 osób z obu instytucji. Każdy będzie uczestniczył w zajęciach dostosowanych tematycznie do zajmowanego stanowiska. - Zakres i program szkoleń zostały tak dobrane, aby uczestnicy zdobyli przede wszystkim praktyczne umiejętności - wyjaśnia Izabela Witaszek, kierownik wydziału w ŁARR.
Podczas szkolenia z podstaw języka migowego, które poprowadzi trener z Polskiego Związku Głuchych, urzędnicy poznają m.in. znaki polskiego alfabetu palcowego i nauczą się ich praktycznego zastosowania. Dzięki temu osoby niesłyszące lub niedosłyszące będą mogły załatwić sprawy urzędowe bez pomocy tłumacza.
Profesjonalnej obsłudze mieszkańców zostaną poświęcone dwa z pięciu planowanych cykli tematycznych. W programie są m.in. warsztaty dotyczące standardów obsługi osobistej i telefonicznej, odpowiedniego reagowania na potrzeby interesantów, czy radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Oprócz języka migowego grupa urzędników przejdzie też 10-miesięczny kurs angielskiego.
Część kursów będzie poświęcona praktycznym aspektom przepisów prawnych (np. pomocy publicznej, prawa pracy i budowlanego), planowane są też warsztaty rozwoju osobistego oraz komputerowe, w tym związane z obsługą e-urzędu. Większość zajęć będzie prowadzona w urzędach.
Szkolenia mają przynieść wymierne efekty w postaci m.in. wprowadzenia systemu monitorowania jakości obsługi interesanta, czy kodeksu etycznego urzędnika, a także zmniejszenia liczby decyzji administracyjnych wydawanych po terminie i uchylonych przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze.
ŁARR planuje kontynuację Akademii urzędnik@, organizując cykle szkoleń dla pracowników innych urzędów w województwie łódzkim.