17-07-2011
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Konsumenci, którzy są w pozytywnym nastroju, podejmują szybsze i bardziej spójne decyzje niż ludzie nieszczęśliwi, wynika z nowych badań opublikowanych w Journal of Consumer Research.
Przeprowadzano już istotne debaty na temat wpływu nastroju, emocji, uczuć na jakość decyzji ludzi - piszą autorzy badań z Virginia Tech, Skidmore College, New Hampshire University. Wszystko sprowadza się do banału, czy dany przedmiot podoba się czy też nie. Niemniej jednak u podstaw tej oceny leży skomplikowana sfera emocjonalna.
Autorzy badań manipulowali nastrojami uczestników pokazując im przyjemne zdjęcia szczeniąt lub wzbudzające odrazę fotografie chorych stóp, a także prosząc o przywołanie miłych lub przykrych wspomnień.
Wcześniejsze badania wykazały, że ludzie szybciej reagują na pozytywne niż negatywne przymiotniki. Obecne testy dowiodły, że różnica ta zniknęła w przypadku ludzi w pozytywnym nastroju. Ludzie w dobrym humorze nie tylko są w stanie szybciej reagować na informacje, ale również czynią to w sposób bardziej konsekwentny.
- Wyniki badań pokazują, jak poruszamy się po świecie - piszą uczeni. - Nasze decyzje o sympatii lub niechęci wobec rozmaitych obiektów wokół nas mają fundamentalne znaczenie dla naszych wyborów - dodają.
Sprzedawcy, którzy chcą osiągać zyski - radzą uczeni - powinni zadbać o to, by w ich sklepach było przyjemnie, a ekspedienci byli uprzejmi. Wyniki mogą być również istotne dla zrozumienia reakcji konsumentów na nowe produkty, których pierwsze oceny lubienia / nielubienia mają kluczowe znaczenie dla popularności produktu, podsumowują autorzy.