27-03-2012
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Jeszcze dwa lata temu, w 2010 roku, import bananów wzrósł w stosunku do 2009 roku aż o 13 proc., wstępne dane za 2011 rok (za pierwsze 11 miesięcy roku) wskazują jednak drastyczny spadek aż o 16,6 proc - wynika z raportu Chiquita, opartego na danych Głównego Urzędu Statystycznego.
Banany są jednymi z najchętniej kupowanych przez polskiego konsumenta owoców - również dlatego że są dostępne przez cały rok. Polska nie jest jednak czołowym konsumentem w Europie. Statystycznie Polak zjada w ciągu roku około 5,5 kg bananów. Dla porównania Europejczyk zjada średnio każdego roku około 11 kg tych owoców. Ci ciekawe - najwięcej bananów spożywają Skandynawowie.
W 2010 roku do Polski przywieziono 235 422 tony bananów, co stanowiło wzrost aż o 13 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Wstępne dane za rok 2011 (uzyskane z analizy pierwszych 11 miesięcy roku) wskazują, że import bananów spadł w stosunku do roku 2010 aż o 16,6 proc. Największy spadek importu miał miejsce w pierwszym kwartale ubiegłego roku, podczas gdy w lecie import wzrósł o około 10 proc. w stosunku dowww.chiquita.pl analogicznego okresu roku 2010.
W ciągu ostatnich lat rynek w Polsce stabilizuje się, wyrównuje się także krzywa sezonowości. Przed kilku latach występowały znaczne różnice sprzedaży w różnych miesiącach roku – zimą następował wzrost konsumpcji, zaś sprzedaż znacznie spadała. Aktualnie wielkość importu bananów do Polski w miesiącach letnich nie różni się już tak znacząco od importu w miesiącach zimowych, zaś dostępność owoców sezonowych latem nie ma aż tak dużego wpływu na poziom sprzedaży bananów.
Jak wynika z badań OBOP, przeprowadzonych na zlecenie Chiquity, blisko trzy czwarte (72 proc.) Polaków kupuje banany. Przy dokonywaniu zakupów tych owoców decydującymi o wyborze czynnikami są cena (34 proc.) i jakość (29 proc.), przy czy, więcej osób (42 proc.) zdecyduje się zapłacić więcej za lepsze banany niż kupić gorsze w cenie niższej (36 proc.). Mniejsze znaczenie ma stopień dojrzałości (kolor) i smak (odpowiednio 16 i 14 proc). Wielkość owoców nie jest aż tak istotna – tym czynnikiem kieruje się tylko 7 proc. respondentów.