Strona głównaStyl życiaPolacy lubią banany (ale jedzą ich mniej)

Polacy lubią banany (ale jedzą ich mniej)

Jeszcze dwa lata temu, w 2010 roku, import bananów wzrósł w stosunku do 2009 roku aż o 13 proc., wstępne dane za 2011 rok (za pierwsze 11 miesięcy roku) wskazują jednak drastyczny spadek aż o 16,6 proc - wynika z raportu Chiquita, opartego na danych Głównego Urzędu Statystycznego.
Polacy lubią banany (ale jedzą ich mniej) Banany są jednymi z najchętniej kupowanych przez polskiego konsumenta owoców - również dlatego że są dostępne przez cały rok. Polska nie jest jednak czołowym konsumentem w Europie. Statystycznie Polak zjada w ciągu roku około 5,5 kg bananów. Dla porównania Europejczyk zjada średnio każdego roku około 11 kg tych owoców. Ci ciekawe - najwięcej bananów spożywają Skandynawowie.

W 2010 roku do Polski przywieziono 235 422 tony bananów, co stanowiło wzrost aż o 13 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Wstępne dane za rok 2011 (uzyskane z analizy pierwszych 11 miesięcy roku) wskazują, że import bananów spadł w stosunku do roku 2010 aż o 16,6 proc. Największy spadek importu miał miejsce w pierwszym kwartale ubiegłego roku, podczas gdy w lecie import wzrósł o około 10 proc. w stosunku dowww.chiquita.pl analogicznego okresu roku 2010.

W ciągu ostatnich lat rynek w Polsce stabilizuje się, wyrównuje się także krzywa sezonowości. Przed kilku latach występowały znaczne różnice sprzedaży w różnych miesiącach roku – zimą następował wzrost konsumpcji, zaś sprzedaż znacznie spadała. Aktualnie wielkość importu bananów do Polski w miesiącach letnich nie różni się już tak znacząco od importu w miesiącach zimowych, zaś dostępność owoców sezonowych latem nie ma aż tak dużego wpływu na poziom sprzedaży bananów.

Jak wynika z badań OBOP, przeprowadzonych na zlecenie Chiquity, blisko trzy czwarte (72 proc.) Polaków kupuje banany. Przy dokonywaniu zakupów tych owoców decydującymi o wyborze czynnikami są cena (34 proc.) i jakość (29 proc.), przy czy, więcej osób (42 proc.) zdecyduje się zapłacić więcej za lepsze banany niż kupić gorsze w cenie niższej (36 proc.). Mniejsze znaczenie ma stopień dojrzałości (kolor) i smak (odpowiednio 16 i 14 proc). Wielkość owoców nie jest aż tak istotna – tym czynnikiem kieruje się tylko 7 proc. respondentów.

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Kobiety.net.pl
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • EWST.pl
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Oferty pracy