16-10-2008
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga na reklamę telewizyjną usług ubezpieczeniowych Commercial Union. Po jej rozpatrzeniu Zespół Orzekający oddalił ją orzekając, że reklama nie narusza norm Kodeksu Etyki Reklamy i nie dyskryminuje osób starszych i niedołężnych.
Sprawa dotyczy reklamy Commercial Union dotyczącej ubezpieczeń. W spocie reklamowym pokazana jest staruszka przechodząca bardzo wolno przez jezdnię z pomocą balkoniku dla niepełnosprawnych. Jej zachowanie budzi zniecierpliwienie obserwującego ją kierowcy, jednak w pewnym momencie kobieta odrzuca balkonik i idzie dalej energicznym krokiem.
Zdaniem skarżącego taka forma reklamy szydzi z niedołęstwa, starszego wieku, niepełnosprawności i jest niedopuszczalna. Poprosił on także o interwencję CU oraz OFE CU, które oferując ubezpieczeniowe systemy emerytalne powinny być szczególnie zainteresowane pozytywnym podejściem do starości i ewentualnej niepełnosprawności ubezpieczonych.
Commercial Union tłumaczy, że kampania reklamowa miała na celu edukowanie kierowców, a przede wszystkim dbanie o ich bezpieczeństwo poprzez prezentację nieoczekiwanych w czasie jazdy samochodem zdarzeń i zwrócenie uwagi odbiorców na ubezpieczenie samochodowe. Wyjaśnia również, że „dzięki zastosowanej konwencji zwrócono uwagę na omylność pierwszego wrażenia, które tak często potrafi wprowadzić nas w błąd, również w trakcie wyboru ubezpieczeń”.
Zespół Orzekający stwierdził, że reklama mieści się w konwencji żartu i nie dyskryminuje osób starszych i niepełnosprawnych, zaś zachowania kierowcy nie można uznać za naganne. Jego zdaniem odrzucenie przez staruszkę balkoniku dowodzi, że nie chodzi tu o osobę niepełnosprawną.