08-07-2009
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
6 lipca weszło w życie rozporządzenie Ministra Infrastruktury, które rozszerza uprawnienia abonentów telefonów w przypadku zmiany dostawcy usług. Od poniedziałku mogą oni bezpłatnie przenieść numer telefonu, a cała procedura ma być znacznie prostsza, niż dotąd.
Jeśli chodzi o czas potrzebny na przeniesienie numeru telefonu do innego operatora, Polska do tej pory wypadała najgorzej na tle wszystkich państw Unii. Średnia liczona dla całej UE wynosi 8,5 dnia, podczas gdy w Polsce potrzeba było na to średnio 28 dni, a w praktyce często było to nawet 38 dni.
Począwszy od 6 lipca abonent lub użytkownik telefonu pre-paid zamierzający zachować swój numer, już nie musi kontaktować się ze swoim dotychczasowym dostawcą. Wniosek o przeniesienie numeru składamy tylko u nowego dostawcy i to on w naszym imieniu załatwia wszystkie formalności, łącznie z wypowiedzeniem umowy z dotychczasowym dostawcą, ale jeśli chcemy - możemy zrobić to sami.
Zgodnie z nowymi przepisami mamy prawo do zachowania numeru bez względu na to, czy nowy dostawca działa w sieci innego, czy tego samego operatora. Możemy także przenieść więcej, niż jeden numer.
Wniosek o przeniesienie numeru będzie rozpatrzony w terminie 6 godzin roboczych lub 3 dni roboczych (dla abonentów sieci ruchomych) oraz 1 dnia roboczego lub 14 dni roboczych (dla abonentów sieci stacjonarnych). Dłuższy termin na przeniesienie numeru będzie obowiązywał wówczas, gdy wniosek nie zostanie złożony osobiście w jednostce nowego dostawcy przeznaczonej do obsługi klientów, a w inny sposób (np. listownie, za pośrednictwem formularza czy poczty elektronicznej). Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku abonenta i podpisaniu umowy z nowym dostawcą, numer powinien być przeniesiony najpóźniej w terminie 1 dnia roboczego w sieciach ruchomych lub 7 dni roboczych w sieciach stacjonarnych (termin liczony jest od dnia zawarcia umowy).