22-02-2017
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Tylko 15 proc. Polaków pozwala sobie na zjedzenie ciastek ciastka 2-3 razy w tygodniu. 75 proc. sięga po takie słodycze przeciętnie raz w miesiącu. Ale w Tłusty Czwartek pączki jedzą niemal wszyscy - takie są wnioski z raportu „Polska na widelcu. Zwyczaje żywieniowe Polaków 2016”.
Ile zjemy pączków w tym szczególnym dniu? Jedna piąta respondentów deklaruje, iż w Tłusty Czwartek je tylko po jednym pączku. 38 proc. zje tego dnia 2 ciastka, natomiast do zjadania 3 lub więcej pączków przyznaje się 37 proc. Zaledwie 5 proc. respondentów nie zje tego dnia ani jednego pączka.
Zdecydowanie najczęściej sięgamy po gotowe wyroby. 37 proc. konsumentów kupuje pączki w cukierniach, tyle samo nabywa je w sklepach spożywczych, a 15 proc. robi je sama w domu.
Kiedyś popularny zwyczaj fundowania pracownikom pączków w tłusty czwartek, obecnie przetrwał tylko w 21 proc. firm.
Z danych Panelu Gospodarstw Domowych GfK wynika, iż obecnie rynek ciast i wyrobów cukierniczych w Polsce jest wart 3,6 mld zł. W tej kategorii mieszczą się: produkty pakowane i na wagę, czyli ciasta (strucle, ciasta drożdżowe, rolady, babki itp.); produkty cukiernicze słodkie, czyli pączki, faworki, bułeczki mleczne, bułeczki maślane, drożdżówki, jagodzianki, bajaderki, ciastka francuskie, figurki z ciasta (baranki, mikołaje), rożki francuskie, korpusy babeczek, rogale maślane i mleczne, chałki, kruche babeczki, croissanty; spody do tortów, gofry; ciasta i ciastka chłodzone, czyli ciasta francuskie do wypieku, torty, ciasta, kremówki, ptysie z kremem, tarty, napoleonki, rolady z kremem, eklerki, itp. Analizowana kategoria nie zawiera bajgli, babeczek typu muffinki, magdalenki oraz mrożonych ciast lub ciastek.
Słodycze, w tym ciastka są najczęściej spożywanymi produktami, po które konsumenci sięgają będąc poza domem. Z danych pochodzących z raportu „Polska na widelcu. Polaków 2016” wynika, iż produktami najczęściej spożywanymi „w drodze” są: (9 proc.), produkty instant (12 proc.), słone przekąski i produkty mleczne (po 22 proc.), owoce i warzywa (40 proc.), pieczywo (45 proc.). A na szczycie rankingu popularności znajdują się właśnie , po które sięga aż 58 proc. respondentów, w tym po batony (34 proc.), ciastka (23 proc.), wafle w czekoladzie (21 proc.), batony muesli (8 proc.).