19-01-2015
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
W plebiscycie Wybór Konsumenta wyłoniono 19 liderów wśród mediów dostępnych na rynku polskim. Wyboru dokonali stali czytelnicy, telewidzowie, słuchacze określonego rodzaju medium.
Najwyższy poziom satysfakcji spośród wszystkich ocenianych mediów uzyskał Przegląd Sportowy. Aż 61 proc. czytelników doceniło ten rodzaj czasopisma w kategorii „magazyny sportowe”. Na drugim miejscu, z 48,8 proc. poziomem satysfakcji, uplasował się Komputer Świat zwyciężając jednocześnie wszystkie czasopisma w kategorii „magazyny technologiczno – informatyczne”. Wysoki poziom zadowolenia odnotowuje również Metro z kategorii „gazeta bezpłatna” zdobywając niemal 40 proc. zaufanie konsumentów.
Łącznie w badaniu udział wzięło 180 środków masowego przekazu, spośród których wyłoniono dziewiętnastu liderów w następujących kategoriach:
ZWYCIĘZCA | KATEGORIA |
GAZETA WYBORCZA | GAZETY CODZIENNE |
METRO | GAZETY BEZPŁATNE |
CZTERY KĄTY | MAGAZYNY DEKORACJI WNĘTRZ |
AUTO ŚWIAT | MAGAZYNY SAMOCHODOWE |
PRZEGLĄD SPORTOWY | MAGAZYNY SPORTOWE |
ONET.PL | INTERNETOWE SERWISY INFORMACYJNE |
MAMO TO JA | MAGAZYNY RODZINNE |
MOJE GOTOWANIE | MAGAZYNY KULINARNE |
TVN 24 | TV PROGRAMY INFORMACYJNE |
TVN | TV PROGRAMY ROZRYWKOWE |
RMF FM | RADIOWE PROGRAMY ROZRYWKOWE |
RMF FM | RADIOWE PROGRAMY INFORMACYJNE |
VIVA | MAGAZYNY O TEMATYSE SPOŁECZNEJ |
TWÓJ STYL | MAGAZYNY KOBIECE |
NATIONAL GEOGRAPHIC | MAGAZYNY PODRÓŻNICZE |
CKM | MAGAZYNY DLA MĘŻCZYZN |
FOKUS | MAGAZYNY NAUKOWE |
NEWSWEEK | MAGAZYNY TYGODNIKI |
KOMPUTER ŚWIAT | MAGAZYNY TECHNOLOGICZNE-INFORMATYCZNE |
Metody badawczeSystem oceny i klasyfikacji mediów składa się z dwóch etapów badania. W pierwszej kolejności, po wybraniu wszystkich kategorii oraz tytułów przynależących do danej tematyki organizowane są badania fokusowe, podczas których wybierane są najwyżej ocenione cechy w odniesieniu do konkretnych tytułów oraz kanałów telewizyjnych i radiowych. W badaniu fokusowym, wzięło udział łącznie 620 osób. Wytypowane kryteria poddawane są kolejnemu badaniu w postaci wywiadu online, gdzie konsumenci szeregują cechy od najważniejszych do najmniej istotnych, które wpływają na ich decyzje dotyczące wyboru konkretnego medium.
W kolejnym etapie wybierane są najważniejsze cechy, które uzyskały od 80 do 90 proc. punktów i analizowane są w kontekście danej kategorii. Następnie odbywają się bardziej szczegółowe badania, dzięki którym wyłaniane są najlepsze media z każdej tematyki. W każdej kategorii tematycznej odpowiedzi udzieliło 150 osób - stałych , telewidzów, słuchaczy określonego rodzaju medium.
W Polsce, badanie Wybór Konsumenta został zorganizowany po raz pierwszy. Sam projekt i zastosowane metody badawcze zostały opracowane i wdrożone w , gdzie odniosły bardzo duży sukces, a Wybór Konsumenta stał się najpopularniejszym badaniem konsumenckim realizowanym w tym kraju.