05-05-2008
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Jaki portret niepełnoprawnych wyłania się z mediów? Jak media ich postrzegają i jaki ich wizerunek propagują? Na pytania tego rodzaju odpowiada książka Bartosza Szpurka, dziennikarza „Dzień Dobry TVN”, „Niepełnosprawni w środkach społecznego przekazu".
Z dociekań autora wynika, że media promują dwa diametralnie odmienne obrazy niepełnosprawnych. Przedstawiają ich bądź jako herosów doskonale radzących sobie z przeciwnościami losu, bądź jako osoby zupełnie bezradne, wymagające permanentnej pomocy. Trudno o opis przeciętnej osoby niepełnosprawnej.
W 2002 roku TNS OBOP, na zlecenie firmy Impel S. A., przeprowadził badania dotyczące stosunku polskiego społeczeństwa do kwestii niepełnosprawności oraz sytuacji osób niepełnosprawnych w naszym kraju. Oto wyniki: większość respondentów (62%) nie miało kontaktu z osobami niepełnosprawnymi, a 63% sądzi, że osoby niepełnosprawne mogą czuć się ludźmi gorszej kategorii. Dlaczego tak się dzieje? 45% ankietowanych uważa, iż za taki status quo odpowiada państwo i jego instytucje, 44% zaś widzi winę innych ludzi. Duża część badanych – 60% jest zdania, że sytuacja niepełnosprawnych w naszym kraju jest gorsza w porównaniu do tej, jaką obserwuje się w innych państwach o podobnym poziomie życia.
Wizerunek kreowany przez media może więc znacząco wpłynąć na postrzeganie osób niepełnosprawnych, co ma zazwyczaj przełożenie na realną sytuację.