06-10-2009
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Podsumowujące kampanię „Kupuj Nasze.PL - Są powody do dumy" badania TNS OBOP wykazały, jak wygląda nasz patriotyzm podczas robienia zakupów. Okazuje się, że na to, czy kupowany towar wyprodukowano w Polsce, najmniej zwracają uwagę osoby w średnim i młodszym wieku, mieszkańcy małych miast, uczniowie i studenci.
Kampania ruszyła pod koniec marca bieżącego roku i - jak wykazują badania TNS OBOP - zetknęła się z nią prawie połowa Polaków. Są wśród nich głównie kierownicy i specjaliści, prywatni przedsiębiorcy oraz pracownicy administracji i usług.
Zdaniem lidera Sektora Badań Konsumenckich w TNS OBOP Artura Czajki, podczas robienia zakupów Polacy od kilku lat kierują się przede wszystkim ceną produktów, a w tym roku odsetek wskazań na cenę jeszcze się podniósł. Wzrosła jednak przy tym liczba osób, dla których ważna jest jakość artykułów, które kupują.
Liczba osób, które przy zakupach chętniej sięgają po polskie produkty, z każdym rokiem się zmienia. O ile tuż po naszym wejściu do Unii Europejskiej było ich ponad 13%, to dziś liczba ta nieco spadła.
Co ciekawe, w porównaniu do lat ubiegłych, na polskość produktów w większym stopniu zwracają uwagę osoby lepiej oceniające swoją sytuację materialną, pochodzące z większych miast i lepiej zarabiające. Dawniej chętniej sięgały one po produkty zagraniczne, a dziś - mając wybór i nie kierując się wyłącznie ceną - częściej wybierają to, co polskie.