07-10-2009
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Naukowcy z Instytutu Psychologii Ekonomicznej Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej (SWPS) alarmują, że twórcy reklam oraz politycy manipulują naszą pamięcią.
W Katedrze Psychologii Marketingu należącej do Instytutu Psychologii Ekonomicznej SWPS prowadzone są badania nad związkiem pamięci i doświadczenia. Dotychczasowe wyniki są niepokojące.
„Przeprowadzone badania pokazują, że specjalnie skonstruowane reklamy produktów konsumpcyjnych mogą powodować zniekształcenia pamięci dotyczącej przeszłych doświadczeń konsumentów" - mówi prof. dr hab. Andrzej Falkowski, dyrektor Instytutu Psychologii Ekonomicznej SWPS.
Okazuje się, że w pamięci badanych, pod wpływem zaprezentowanych zniekształconych bodźców marketingowych, takich jak zmieniony smak soku pomarańczowego, kolor opakowania czekoladki, czy negatywna prezentacja polityka w prasie, nastąpiła zmiana posiadanych doświadczeń. Co więcej, badani nie zdawali sobie z tego sprawy. Zmienione wspomnienia z przeszłości traktowali jako ich własne i niestety miały one wpływ na podejmowane przez nich decyzje. W praktyce oznacza to, że możemy być wykorzystani do kontrolowania opinii i nabytego doświadczenia w dziedzinie zachowań konsumenckich i wyborczych, wyjaśniają naukowcy SWPS.
Psycholodzy podkreślają, że pamięć jest podstawą naszej świadomości i tożsamości. W związku z tym modyfikacje zapamiętanych treści, które mogą być wywołane celowo na skutek np. manipulacji, mają wpływ na całość psychofizyczną człowieka - jego sposób myślenia, zachowania, samopoczucie itp. Z tego względu zjawisko to wydaje się być dość niebezpieczne, szczególnie w kontekście możliwości sterowania opinią publiczną.