15-03-2011
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
15 marca, co roku obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta. W tym dniu, w 1962 roku John F. Kennedy, prezydent USA, sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów - do informacji, wyboru, do bezpieczeństwa i do reprezentacji.
W myśl definicji sformułowanej przez Kennedy'ego konsumentami są wszyscy, każdy bowiem kupuje produkty lub usługi. W Polsce Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest oficjalnie od roku 2000. Do obchodów włącza się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i organizacje pozarządowe.
Badania społeczne pokazują, że świadomość konsumentów stale wzrasta, zwiększają się w związku z tym ich oczekiwania i zapotrzebowanie na skuteczną pomoc organizacji konsumenckich zajmujących się indywidualnymi sporami z przedsiębiorcami. Jednakże blisko 75 proc. konsumentów w naszym kraju nie jest świadoma swoich praw.
Po pomoc rzeczników konsumentów Polacy zgłaszają się najczęściej w przypadku problemów z egzekwowaniem prawa do reklamacji i gwarancji. Skargi dotyczą obuwia, sprzętu RTV i AGD, odzieży, sprzętu komputerowego i telefonów komórkowych. Miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów działają na terenie całego kraju. Bezpłatne porady udzielane są również pod uruchomionym niedawno numerem telefonu 800 007 707 (od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 17.00 zarówno z telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych).