27-12-2010
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Telefon, niezależnie od wykorzystywanej w tym celu technologii, posiada zdecydowana większość Polaków - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Zarówno telefon stacjonarny, jak i komórkowy posiada 32,6% respondentów. Nieco ponad połowa badanych użytkuje tylko telefon komórkowy. Co dziesiąta osoba posiada sam telefon stacjonarny. Tylko 5,6% ankietowanych nie posiada żadnego aparatu.
W 2010 roku 43,1% Polaków deklarowało posiadanie telefonu stacjonarnego we własnym gospodarstwie domowym. Najwyższe wskazania znajomości spontanicznej spośród operatorów telefonii stacjonarnej zanotowała Telekomunikacja Polska (94,2%). Drugim, dobrze znanym operatorem jest Netia, wymieniana przez ponad połowę badanych (53,1%). Kolejnym rozpoznawanym dostawcą jest Telefonia Dialog, wskazywana przez ok. jedną czwartą respondentów (24,2%).
Pierwsze miejsce pod względem liczby abonentów zajmuje Telekomunikacja Polska, która jest podstawowym operatorem dla 67,9% respondentów posiadających telefon stacjonarny. Żaden z pozostałych operatorów nie przekracza progu 13%.
Wyniki sondażu wskazują na dość wysoką satysfakcję klientów z usług świadczonych przez operatorów telefonii stacjonarnej. Średnie oceny wynoszą: TP - 3,9 oraz Dialog i Netia po 4,0 (na pięciostopniowej skali satysfakcji. Główną przyczyną nieposiadania telefonu stacjonarnego wg badanych było wykorzystywanie telefonu komórkowego (70,0%). Wśród innych wymienianych powodów znalazł się element cenowy: 28,3% badanych nie posiadających telefonu stacjonarnego twierdzi, że jest on za drogi.
Średnia miesięczna opłata za telefon stacjonarny w gospodarstwie domowym wynosi około 65,7 złotych. Najliczniejszą grupę posiadaczy telefonów stacjonarnych stanowią osoby płacące rachunki od 51 do 100 złotych miesięcznie (45,4%).
Aż 84% Polaków deklaruje posiadanie telefonu komórkowego. Nasycenie indywidualnego rynku telekomunikacyjnego usługą telefonii komórkowej jest więc o 43 punkty procentowe większe niż nasycenie usługą telefonii stacjonarnej. Znajomość spontaniczna trzech największych marek telefonii komórkowej jest na podobnym poziomie: Era (82,8%), Orange (81,1%) oraz Plus (77,7%). Ponad połowa respondentów zna operatora sieci Play (61,2%).
Badani najczęściej korzystają z usług operatora sieci Orange - 37,5% badanych. Duży odsetek ankietowanych posiada telefony komórkowe w sieciach Era (33,1%) oraz Plus (24,6%). Połączenia głosowe są najczęściej wykorzystywaną formą komunikacji w telefonii ruchomej. Na pierwszym miejscu wymienia je 85,2% badanych. Popularną formą, z której korzystają osoby posiadające telefon komórkowy są usługi SMS. Na pierwszym miejscu stawia je 16,3% badanych. Nadal niewielkim zainteresowaniem cieszą się usługi MMS i transmisji danych, której wykorzystywanie deklaruje 0,8% badanych.
Całkowita średnia miesięczna opłata za korzystanie z telefonu komórkowego jest znacznie wyższa w przypadku osób płacących abonament (75 PLN), niż użytkowników kart pre-paid (41 PLN), czy mix (45 PLN).
Większość gospodarstw domowych (61,5%) deklaruje posiadanie w swoim gospodarstwie domowym komputera. Z kolei (86,1%) gospodarstw domowych posiadających komputer ma w domu dostęp do sieci Internet. Większość Polaków korzystała z sieci Internet w ciągu ostatniego miesiąca (56,3%), z czego najwięcej osób łączyło się z siecią we własnym domu (87%) lub w pracy (39,5%). Polscy użytkownicy Internetu, którzy korzystali z niego w ciągu ostatniego miesiąca, deklarują wysoką częstotliwość korzystania z medium - 71,4% korzysta z Internetu codziennie.
Zdecydowana większość osób, które korzystają z Internetu w domu, posiada stałe łącze, głównie dostęp szerokopasmowy. Jedna czwarta badanych (25,4%) posiada dostęp poprzez łącze o prędkości od 1 Mb/s do 1,99 Mb/s, a 27% korzysta z łącza o przepustowości od 2 do 5,99 Mb/s.
Na rynku komunikatorów internetowych najczęściej wykorzystywanym jest środkiem komunikacji jest Gadu-Gadu (86,7%), natomiast w grupie komunikatorów głosowych Skype (71,8%).