25-09-2016
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Jakie wyzwania stoją przed Państwem odnośnie bezpieczeństwa seniorów na drodze? Informowanie, edukowanie, zmiana postaw i zachowań to podstawowe cele naszej akcji. Jak wynika z danych, najczęstszymi przyczynami wypadków powodowanych przez wszystkich rowerzystów jest; nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu (606 wypadków); nieprawidłowe wykonywanie manewru skrętu (208 wypadków); niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (173 wypadków) i nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych (112 wypadków).
Głównym problemem, z którym się zmagamy w Polsce, jest zdynamizowanie procesu ograniczenia liczby osób zabitych i rannych w grupie niechronionych uczestników ruchu drogowego. To nadal około 1/3 ofiar wypadków drogowych w Polsce (skala obrażeń - osoby ciężko ranne). Niestety udział seniorów w tej grupie jest bardzo wysoki.
Nadal rowerzyści powyżej 60. roku życia nie wypełniają obowiązku wynikającego z ustawy Prawo o Ruchu Drogowego, co niestety ma odzwierciedlenie w statystykach wypadkowości. Nie wolno również zapominać o obowiązku noszenia po zmroku w obszarze niezabudowanym. Obowiązek taki nałożyła na wszystkich nowelizacja ustawy Prawa o Ruchu Drogowym. Okazuje się, że w wielu przypadkach przepisy sobie, a życie sobie. Dlatego, aby skutecznie dotrzeć do rowerzystów po 60 roku życia, zaplanowaliśmy i realizujemy naszą akcję
SenioRowerowy Weekend, Bezpieczeństwo seniorów. Chcemy również przekonać uczestników, że elementy odblaskowe na nieoświetlonej drodze pozwalają zauważyć rowerzystę w światłach mijania samochodu już z odległości 150 metrów. Użycie odblasków, dzięki powstaniu efektu refleksów, zwiększa widoczność rowerzysty w przypadku świateł długich - nawet z odległości jednego kilometra. Czasami wystarczy jeden odblask, aby uratować życie. Dzisiaj w Polsce obserwujemy, że nie jest problemem nabyć odblaski, ale nadal przekonać niechronionych uczestników ruchu, aby je nosili dla własnego i innych bezpieczeństwa.
Jak już powiedzieliśmy wcześniej, akcja SenioRowerowy Weekend, Bezpieczeństwo seniorów jest inicjatywą nowatorską w skali całego kraju. Jakich wyników oczekuje Pan po jej zakończeniu i w związku z tym, czy planuje Pan kontynuację takich spotkań z seniorami w przyszłości? Działaniom i projektom w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego niechronionych uczestników ruchu drogowego sprzyjają obecnie inicjatywy o znaczeniu międzynarodowym. Warto w tym miejscu przypomnieć, że w dniach 18-19 listopada 2015 r. przedstawiciele 130 krajów podpisali w Brazylii Deklarację zawierającą spis działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Kraje członkowskie Organizacji Narodów Zjednoczonych potwierdziły założone cele redukcji ofiar śmiertelnych wypadków drogowych o 50 % do 2020 roku. Deklaracja podpisana na zakończenie Drugiej Światowej Konferencji Wysokiego Szczebla ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, zawiera m.in. zobowiązanie członków ONZ (a więc również Polski) do priorytetowego traktowania kwestii niechronionych uczestników ruchu drogowego - pieszych, rowerzystów i motocyklistów. Wszystkie kraje członkowskie ONZ zobowiązały się do aktywnej ochrony i proponowania praw niechronionych uczestników ruchu drogowego. Jednym z kluczowych postanowień Deklaracji było zobowiązanie do podnoszenia, m.in. za pomocą szeroko zakrojonych kampanii społecznych, świadomości użytkowników dróg w zakresie czynników, jakie wpływają na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Piesi, rowerzyści i motocykliści, według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) stanowią obecnie połowę z ogólnej liczby 1,25 mln ofiar śmiertelnych wypadków drogowych na całym świecie.
Nadrzędnym celem naszej nowatorskiej akcji
SenioRowerowy Weekend, Bezpieczeństwo seniorów jest eliminowanie wielu czynników ryzyka wypadkowości dotyczących rowerzystów na drodze poprzez właśnie interwencję edukacyjną w jednoczesnej interakcji: infrastruktura - pojazd - człowiek. Wnioski z akcji zostaną przez nas przeanalizowane (temu mają służyć ankiety ewaluacyjne przed - po). Mamy nadzieje, że dzięki wnioskom z tego projektu, będziemy mogli w przyszłości zaproponować jeszcze bardziej skuteczne i lepiej dobrane dla grupy seniorów narzędzia, których zastosowanie pozwoli na obniżenie liczby osób zabitych i rannych na polskich drogach.
Konrad Romik - sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego od grudnia 2015, wcześniej w KRBRD zajmował się m.in. współpracą międzynarodową. Od lat aktywnie działa na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa na polskich drogach.